Sivusto käyttää kävijäseurantaan Google Analytics -palvelua. Sen avulla voimme esimerkiksi tarkistaa mitkä alasivut ovat olleet suosittuja ja paljonko sivustolla on käynyt vierailijoita. Voit lukea lisää evästekäytännöstämme.
Jermo Cup säännöt (päivitetty 12.9.24)
Lohkot ja kierrokset
- Osanottajat on jaettu 5–7 henkilön lohkoihin. Kukin lohkopelaaja pelaa kaikkia muita lohkon pelaajia vastaan, joten otteluita on kierroksella 4–6.
- Kierros pelataan noin kahden kuukauden aikana periaatteella noin yksi peli/2 viikkoa. Useamman ottelun jättämistä viimeiseen viikkoon tulee välttää.
- Kierroksen päätyttyä pisteet lasketaan ja laaditaan uusi lohkokaavio ja uusi kierros alkaa.
Otteluaika ja paikka
- Osanottajat sopivat keskenään otteluajan ja paikat. Pelejä voi pelata Taivallahden ja Talin lisäksi missä tahansa pelaajien keskenään valitsemassa hallissa.
Peliajan sopiminen
- Valtaosa otteluista kannattaa sopia pian lohkokaavion ilmestyttyä. Hyvä ja toimiva tapa on lähettää sähköpostilla/whatsappilla itselle sopivia aikoja kaikille niille oman lohkon pelaajille, joita vastaan ei ole vielä pelannut. Aktiivisuus kannattaa.
- Pelaajan ehdotettua kahta peliaikaa ehdottamisvastuu siirtyy vastapuolelle, jonka on vastattava viestiin ja ehdotettava hänelle sopivia peliaikoja kahden viikon kuluessa.
- Jos pelaaja ei ilmesty kentälle, saa paikalle tullut pelaaja luovutusvoiton, jollei osapuolten kesken muuta sovita. Ensisijaisesti pyritään pelilliseen ratkaisuun. Pois tunnilta jäänyt vastaa molempien kenttämaksuista.
Pelaaminen
- Ottelua varten varataan yksi tunti, josta alkulämmittely on noin viisi minuuttia (Huom! ei enempää).
- Ottelu päättyy kellon soidessa. Kuitenkin niin, että pallo, jota on alettu pelata kellon soidessa, pelataan loppuun. Palloa on alettu pelata mailan osuttua palloon.
- Kumpikin tuomitsee oman kenttäpuoliskonsa rehellisesti. Vastaanottaja ei voi kyseenalaistaa tuomiota.
- Syöttäjän vastuulla on pitää pelitilanne molempien tiedossa.
Ottelun tulos ja merkitseminen kaavioon
- Ottelussa ”kerätään” pelejä. Tulos voi olla esim. 8–1, 4–4, 3–9 jne.
- Vain saavutetut pelit lasketaan. Esim. jos pelit ovat 7–7 ja tilanne 0–40 kellon soidessa, tulos on tasapeli.
- Ottelun tulos merkitään kaavioon osoitteessa tannisassa.fi molempien pelaajien kohdalle. Merkitsemisen hoitaa voittanut pelaaja, jollei muuta sovita.
- On tärkeää kirjata tulos annettuun määräpäivään mennessä. Jos peli on pelattu, mutta pisteitä ei ole merkitty, ottelusta ei kerry kummallekaan pelaajalle pisteitä.
Harrastepeleistä saa tasopisteitä
Kaikista Jermo Cupin otteluista kertyy Ässään tasopisteitä. Pelaajan taso muodostuu niin seurakilpailujen, hallisarjojen kuin virallisten kilpailujen otteluista.
Myöhästyminen ja ajanpeluu
- Jos pelaaja myöhästyy ottelusta yli 10 minuuttia, hän lähtee otteluun 0–1-tappioasemasta. Jokaisesta seuraavasta 5 minuutin myöhästymisestä lisätään vastustajalle yksi peli (eli 20 minuutin myöhästymisestä lähdetään liikkeelle tilanteesta 0–3).
- Ajan pelaamisesta voi huomauttaa vastustajaa. Jos se on räikeää, siitä (tai muista sääntöepäselvyyksistä) ilmoitetaan pelin jälkeen hallisarjan järjestäjälle.
Cuppiin ilmoittautuminen ja siitä lähteminen
- Jos et pysty pelaamaan kierrosta loppuun, kerro siitä pikaisesti oman lohkosi pelaajille, joita vastaan et ole vielä pelannut sekä cc: jermocup@gmail.com.
- Jos haluat päättää Cup-urasi, ilmoita aikeistasi hyvissä ajoin hallisarjan järjestäjälle. Ajoita lähteminen kierroksen viimeisille viikoille, kun pelit ovat osaltasi ohi tai niiden välille ennen uuden kierroksen alkamista.
- Jos kaverisi haluaa ilmoittautua mukaan Cupin rientoihin, pyydä häntä ilmoittautumaan mukaan osoitteessa jermocup@gmail.com.
- Jos jätät pelaamatta kaksi tai useamman pelin selittämättä pätevää syytä, sinut voidaan sulkea Cupista. Jos et ole Tennisässän mukaan pelannut yhtäkään ottelua, etkä ole ilmoittanut syytä tähän, sinut poistetaan Cupista automaattisesti.
Pistelasku ja pisteiden vaikutus lohkosijoitukseen
• Kukin pelaaja saa pisteitä seuraavasti:
- voitto: 4 pistettä
- tasapeli: 2 pistettä
- häviö: 1 piste
- pelaamaton ottelu: 0 pistettä
Huom! Hävitty peli on arvokkaampi kuin pelaamaton peli.
Lohkoissa sijoitus määräytyy sen mukaan, miten Tennisässä sen laskee (käytännön syistä järjestystä ei pystytä varmistamaan). Jos järjestys on mielestäsi väärä (Pisteet – keskinäiset ottelut – pelattujen otteluiden määrä – voitettujen ja hävittyjen pelien erotus), huomauta tästä hyvissä ajoin ennen uuden kierroksen alkua.
- Kierroksen loputtua pisteet lasketaan ja tulosten perusteella laaditaan seuraavan kierroksen lohkokaavio.
- Pääperiaate on, että lohkon selvästi paras nousee 2 lohkoa ylöspäin ja toiseksi paras 1 lohkon. Vähiten pisteitä saanut laskee 2 lohkoa alaspäin ja toiseksi vähiten pisteitä saanut 1 lohkon. Jos lohko on tasainen, kukaan ei välttämättä nouse kahta lohkoa. Jos tasoero on musertava, peluri voi hypätä myös useamman lohkon ylemmäs. Poikkeuksena ovat kaavion ylä- ja alapäässä olevat lohkot, joissa sääntöä joudutaan soveltamaan. Tilannetta katsotaan aina tapauskohtaisesti, joten poikkeukset ovat mahdollisia ja todennäköisiä.
Vuosiaikataulu
Vuodessa pelataan syksystä alkaen neljä kierrosta noin ajankohtina:
Syyskierros 1: elokuun loppu – lokakuun loppu
Syyskierros 2: marraskuun puoliväli – tammikuun loppu
Kevätkierros 1: helmikuun alku – huhtikuun alku
Kevätkierros 2: huhtikuun puoliväli – juhannus
Harraste- ja kilpailulisenssi
Pelaajalla tulee olla voimassa oleva harrastelisenssi. Mikäli olet esimerkiksi HVS:n jäsen, sinulla on voimassa oleva harrastelisenssi. Voit tarkistaa lisenssisi tilan omasta profiilistasi TennisÄssästä.
Jermo Cupiin voi osallistua myös ilman seuran jäsenyyttä ostamalla TennisÄssästä harrastelisenssi hintaan 15 €/vuosi. Pääset ostamaan lisenssin, jos olet jo rekisteröitynyt TennisÄssään. Jos sinulla ei ole tunnuksia, rekisteröidy Tennisliiton kautta: toimisto@tennis.fi.
Epäselvyydet ja erimielisyydet
- Mikäli osapuolilla on epäselvyyksiä sääntöjen tulkinnasta, ota yhteyttä järjestäjään.
- Jos koet epäoikeudenmukaisuutta/epäreiluutta/parannettavaa, ilmoita siitä.
- Allekirjoittaneilla on oikeus poistaa Cupista pelaaja, joka ei ole käyttäytynyt sen arvojen mukaisesti.
Hyviä ja rehtejä pelejä!
Oskari
Jermo Cupin järjestäjä Oskari Uusitalo, 040-5881833, jermocup@gmail.com
Etusivulle